Phantasy/cyberspace/flyvetur

februar 26, 2008

Den literære genre “fantasy” er ikke min favorit. Cyberspace er ikke det jeg burger mest tid på. Men på en eller anden måde beskriver de fænomener den følelse, som jeg har gennemlevet de sidste par uger. For 2 uger siden troede jeg ikke jeg skulle til Danmark før til jul, men pludselig var beslutningen taget og billetterne købt. Vi var på vej – ikke hjem, men på besøg.

Hvad har det så med Cyberspace og Fantasy at gøre? Jo, i computerverdenen bevæger man sig mellem verdener med et simpelt klik. Gennem nyhedsmedier kan man komme fra den ene ende af verden til den anden på et splitsekund. I computerspil gennemlever du én verden for i det næste øjeblik at gå videre til næste bane – eller verden. I Phantasy befinder du dig i en literær virkelighed, fuldstændig optaget af en skabt verden. Så snart du lægger bogen fra dig eksisterer de beskrevne væsener ikke mere og du vender tilbage til den normale verden.

At flyve frem og tilbage mellem Danmark og Afrika er lidt ligesom at bevæge sig mellem verdener. En kort flyvetur og man befinder sig i en anden virkelighed. De to verdener har ikke noget med hinanden at gøre; omgivelserne, menneskene, ja, det hele, hører til i enten den ene verden eller den anden. Det eneste konstante er mig selv og Charlotte.

Hvordan kommer det fx. til udtryk? Lad os tage et eksempel. Vi havde besluttet at tage en dagstur i London, fordi vi skulle vente hele dagen på flyet til Ålborg. Det første vi gør – uden overhovedet at overveje det – er at lede efter en køreplan for toget ind til byen!

Ja, det kan virke ret selvfølgeligt, ik’?. Sagen er bare, at det er ½ år siden vi sidst har handlet på den måde. I Nairobi går du bare ud og venter på bussen. Folk hernede bliver mundlamme når de hører, at busser og toge i Vesten kan have afgangstider, der hedder 12.49. Hvad er det lige der gør, at det første vi gør i London er at lede efter er en køreplan? Jo, vi har skiftet mellem to verdener, som vi har medlemsskab i, men som intet har med hinanden at gøre.

Af og til virkede det ikke helt. Der var små ting, som afslørede, at vi kom fra en anden verden, men det hørte til undtagelsen. Da vi blev hentet i lufthavnen af brormand gik vi ud til bilen, og jeg blev forvirret over hvor jeg skulle sætte mig ind. Det med at skifte fra venstrekørsel til højrekørsel skete åbenbart ikke helt af sig selv. En anden oplevelse var da vi skulle med bussen fra stoppestedet få meter fra mine forældre i Lyngby kl. 18.48. Da vi havde gjort os klar forsvandt vi med det samme ud af døren … ti minutter for tidligt. Efter lidt tid gik det op for mig at vi bare var gået ud af døren uden at kigge på uret, så vi smuttede tilbage og ventede indenfor i varmen. Det med bare at smutte ud af døren og vente på bussen havde vi taget med os fra vores kenyanske handlemåde.

Men altså, det var undtagelser, som bekræftede reglen (har i øvrigt aldrig helt forstået logikken i den talemåde!!). Langt de fleste ting i Danmark virkede som den største selvfølge for os: Når du handler ind i supermarkedet pakker du selv dine varer efter køb, når du tager bus eller tog køber du billetten inden påstigning, når du går på gaden holder du ikke særligt øje med din taske, du tænker ikke på at vende næsen hjemad bare fordi det bliver mørkt, du drikker vandet direkte fra hanen, du hilser ikke lige så meget og på de samme måder. Sådan kunne jeg blive ved.

Vores egen lille cyberspace-oplevelse er vist ikke unormal. Det sker for de fleste, som har flere kulturer inde på livet.

Entry Filed under: Indlæg på dansk. Tags: , , , , , , .

14 Comments Add your own

  • 1. NikolajKJ  |  februar 26, 2008 at 3:22 pm

    Det er spooky at høre til i to kulturer! Er det i øvrigt med vilje at du veksler mellem f og ph i Fantasy/Phantasy?

    Svar
  • 2. Søren Dalsgaard  |  februar 26, 2008 at 3:30 pm

    Hehe, nej, det er ikke med vilje. Sådan noget sker af og til :)

    Svar
  • 3. Mikael Kongensholm  |  februar 26, 2008 at 4:17 pm

    Er da egentlig ret godt klaret af mennesker at vi sådan automatisk kan skifte om mellem to forskellige verdener, helt uden at tænke bevidst over det.

    Mht regler og undtagelser, så har jeg filosoferet over det engang. :)
    http://kongensholm.dk/blog/782

    Dejligt at I er kommet tilbage i go form!

    Svar
  • 4. Søren Dalsgaard  |  februar 26, 2008 at 6:17 pm

    Ja, måske skal man bare nøjes med at undre sig og forundres over hvordan Vorherre har klaret det!
    Kan godt huske du filosoferede over det engang. Tror også vi har snakket om det under en (eller flere) af vores utallige kaffe-snakke – som jeg iøvrigt savner ret meget! Kunne godt mærke da vi var hjemme, at det er nogle helt andre temaer, som optager folk herude. Ikke at det ikke er fedt at snakke med folk, det er bare om nogle helt andre ting.

    Svar
  • 5. Anne K  |  februar 26, 2008 at 7:23 pm

    Nej, jeg har heller aldrig helt forstået det dér med undtagelsen, der bekræfter reglen..:)
    Det er mærkeligt, når sådan noget uventet sker – hvor I pludselig allerede skulle en tur hjem til Danmark.. Men det var dejligt, at I lige kunne se venner og familie igen så – på trods af omstændighederne.. Men det så hyggeligt ud – billederne hjemme fra Mikael:)
    Havde I egentlig rejseforsikring til hjemturen? eller hvad endte det med?

    Svar
  • 6. Søren Dalsgaard  |  februar 26, 2008 at 7:39 pm

    Ja, billederne viser lidt go’ gammeldaws hjemme-hygge-stene-stemning. Som det plejede at være :)
    Rejseforsikringen dækkede for mig, men vi måtte selv betale for Charlotte. Heldigvis er flyselskaberne og turismen presset af situationen i Kenya, så priserne var helt i bund.

    Svar
  • 7. Mikael Kongensholm  |  februar 26, 2008 at 10:15 pm

    Søren: Hvad optager folk derude, udover landets situation generelt?

    Svar
  • 8. Søren Dalsgaard  |  februar 27, 2008 at 10:09 am

    Det er faktisk et godt spørgsmål. Men selv før valget og uroen var etnicitet faktisk meget på dagsordenen, både i kirken og andre steder. Andre spørgsmål kunne være omkring kirke og ledelse, men det grundlæggende paradigme bliver ikke berørt på samme måde som i DK.Vi har også haft en snak om okkultisme og den åndelige verden med nogle af vores ethiopiske venner.
    Men det største problem her er nok, at folk ikke diskuterer så meget udenfor undervisningen. Det er faktisk blevet rejst som et problem, som nogle mener vi bør gøre noget ved. Måske er problemet, at vi ikke har en kaffestue ligesom på DBI. Desuden har folk alt for travlt til at kunne tage lange dybe samtaler med hinanden.

    Svar
  • 9. Mikael Kongensholm  |  februar 27, 2008 at 11:38 am

    Ja, det er da ikke helt optimalt. En ting er undervisning i timerne, noget helt andet berigende er samtalen med andre. Jeg oplever tit at jeg flytter mig mindst lige så meget der.

    Svar
  • 10. NikolajKJ  |  februar 27, 2008 at 5:28 pm

    Man plejer at sige “Ingen regel uden undtagelse”. (Hvis der ikke er nogen undtagelser, er det ikke en regel, men en lov). Jeg tror at vendingen “undtagelsen der bekræfter reglen” oprindelig er en humoristisk kommentar til udtrykket “Ingen regel uden undtagelse”. Hvis det skal give mening, må meningen være at det at der er en undtagelse, bekræfter at der ikke er tale om en lov, men “kun” om en regel.

    Svar
  • 11. Mikael Kongensholm  |  februar 27, 2008 at 6:07 pm

    NikolajKJ: Hmm, jeg har aldrig hørt udtrykket “Ingen regel uden undtagelse” men kun det andet. Måske det helt har afløst det første!?

    Svar
  • 12. Anders  |  februar 27, 2008 at 8:41 pm

    “Ingen regel uden undtagelse” er en vending, som bruges meget ofte….. “Regelen som bekræfter undtagelsen” høres også af og til, men knap så tit.
    Mik: Det kan da ikke passe, at du ikke har hørt det første udtryk før….. det tror jeg ganske enkelt ikke på…. :-) – Men ok… du er jo så nok undtagelsen. Kan du så bekræfte regelen – og i så fald svare på hvorfor..? :-) Nå, det blev vist lidt sort…..hehe

    Svar
  • 13. Mikael Kongensholm  |  februar 27, 2008 at 11:43 pm

    Ikke i min verden Anders. I hvert fald ik lige hvad jeg kan mindes.. :)
    Ja, jeg er reglen som bekræfter undtagelsen om at der ikke findes en regel uden en undtagelse når det kommer til at have hørt om reglen som bekræfter undtagelsen. yeah. :)

    Svar
  • 14. Søren Dalsgaard  |  februar 28, 2008 at 9:49 pm

    Anders: Det er for tidligt med den form for humor. Vent til du bliver far :D

    Svar

Leave a Comment

Required

Required, hidden

Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kategorier

Nye indlæg

Nye kommentarer

Blogroll